Russesanger oppfordrer IKKE til voldtekt

Jeg har virkelig ikke ord for hvor provosert jeg blir når jeg får beskyldninger om å ikke følge godt nok med i debatter. I mitt forrige innlegg om russesang-debatten gikk jeg i dypden til sangen Fairytopia som satte fokus på at jentene ønsket å ”knulle” og hvorfor jenter ikke blir misbrukt, og i dette innlegget tar jeg for meg alle sangene som er produsert av TIX (produsent) og The Pøssy Project (låtskriver) som har fått mest kritikk i mediene.

Jeg har hørt på alle sangene som er laget for årets russekull, som har gått på repeat i to døgn nå. Så med andre ord så kan jeg teksten og melodien utenat. Men ettersom det er alltid noen som skal påpeke at jeg tar feil, så tenkte jeg å legge ved utdrag av sangtekstene og linker direkte til sangene slik at dere kan høre selv. Jeg finner virkelig ingenting som indikerer til tvunget seksuell omgang med jenter så at denne debatten handler om voldtekt forstår jeg virkelig ikke.

Sjeiken 2015:
”For i kveld er det lov å være driiiiitaaaaaa!
Vil du være med meg hjem hvis jeg sjenker deg no sprit da?
Og i kveld er det lov å være hoooreeee! Vil du være med meg hjem når vi drikkes under bordet?”

Det som noen muligens reagerer på her er sjenking. Men det har jo aldri vært noe galt i å si at man vil sjenke noen? Når ble det en plan på voldtekt? Teksten sier at det er LOV til å være hore, ikke at man må være det. Bare det i seg selv er en stor forskjell. Og det er heller ingen tvang når man spør om å ville være med hjem for å drikke. Det skjer jo hver gang man drikker, alle skal ha deg med på nach, haha! Så disse menneskene prøver å voldta meg siden de spør om jeg vil drikke hjemme hos dem? For av dere som mener det handler om å gi jenter så mye drikke at de ikke vet hva de går med på: DET ER DIN TOLKNING av teksten. Det står ikke at de ikke de får så mye drikke at de er villige til alt. 

Hør sangen HER.

Habbo Club 2015:
”Kom bli med, ned på kne lille luremus.
Tar deg med til et fullstappa horehus” 

”Gutta kaster mynt og de cummer som kanoner,
Pappa ga meg kortet sitt med hundre millioner. Ekte HC og svigermors drøm
Deler arven min med dattera di og dekker hun med cum”

Det første utdraget er fra refrenget, og det er ikke så mye annet å si enn at teksten er ganske meningsløs. Deretter handler det om at de cummer masse, og at de har masse penger. Igjen, ingen oppfordring til voldtekt.

Hør sangen HER.

Fairytopia 2015:
”Mine skitne piker. Jeg har med en guddommelig gave til dere.
Ja! Skal vi til fittefjellet?
Åpne munnen, og ta imot mine juveler!
Heftig! Smak på alvestøv!”

Ellers synger de at de vil ha en skitten pike og at de har store tits. Det som skaper reaksjoner her er at det er en kommando med ”åpne munnen”, men det vi overser her er at det er en samtale. Ved at man får svar fra ”jentene” og at han sier ”heftig” rett etterpå viser at det ikke er tvang, men noe jenten selv gjør. Derfor er det heller ikke noe form for voldtekt.

Hør sangen HER.

Agrabah 2015:
”Agrabah — Trenger ikke kontanter
Agrabah — Fordi vi cummer diamanter
Kontoen er stappfull, du er kåt
Ikke ljug, jeg ser at buksa di er klissvåt!”

Plukket ut det ”verste” i teksten her også, men ganske uskyldig med at de cummer og at de kan se at buksa er våt. Ingen voldtekt!

Hør sangen HER.

Storebjørn 2015:
”Frøken bli med inn og still deg opp i rekka
med alle hundre horene som Storebjørn har mekka
Drikker meg til rabies, beaten gjør meg vill.
Fucker opp en bjørnepels til 50 mill. Bjørnen sover, bjørnen sover
På et fittefjell. Jenta var litt fattig, men vi pulte likevel (ÆSJ!)”

Her betegner de jenter som horer igjen, og får frem at det ikke er kult å være med jenter som ikke har så mye penger. Men ufrivillig sex er det ikke. Så nei, ikke noe oppfordring til voldtekt.

Hør sangen HER.

Nå har jeg tatt for meg de mest kjente TIX og The pøssy project sine sanger for 2015, og kan konkludere med at ingen av sangene gir noe som helst oppfordring til voldtekt. At det skjer voldtekter under russetiden er nok mange andre faktorer som spiller inn. Russetiden handler om å drikke masse alkohol ettersom mange av knutene handler om dette, og at alle arrangementene legges opp til det. Med alkohol så svekkes almentilstanden, og mange begynner å oppføre seg dumt enn det de ville gjort i edru tilstand. Dessuten er områdene på arrangementer som f.eks Tryvann ikke godt nok belyst rundt skog-partiene. Slike arrangementer kan dessuten sette opp flere toaletter ettersom at de VET at pågangen er stor, og kan derfor hindre at jenter går alene eller med fremmede gutter ut i skogen for å tisse. At man synger om at man vil knulle og ha det gøy synes jeg er for svak grunn til å ”oppfordre” til voldtekt. Det meste av sanger som blir produsert i dag på verdensbasis handler jo om sex, så hvorfor skal russelåter være så ille?

Jeg mener det blir for dumt å legge skylden på russesanger når det kommer til voldtekt. Jeg synes det er helt ufortjent at artisten TIX og The Pøssy project skal få så mange anklagelser.

Hva mener du om denne debatten? 

– Florentina Ajeti 

7 kommentarer
    1. Helt enig med deg, det blir for dumt. Sangene er fengene, å både jenter og gutter digger dem, så å skylle på at sangene gjør at det blir større sjanse for voldtekt blir for DUMT! Ja de kan være litt grove, men hvor mange sanger i verden er ikke litt grove liksom haha :p

    2. dette er meningsløse sanger, det SKAL være meningsløse sanger! Herregud ser ikke hvor dette oppfordrer til voldtekt. Har hørt sanger som er mye grovere enn dette, ærlig talt altså! Er helt enig med deg. Skulle nesten tro at bare man nevner ordet sex så oppfordrer man til voldtekt.

    3. Jeg er enig i at ingen av tekstene oppfordrer til voldtekt. Problemet er at de bygger oppunder en holdning som gjør at voldtekter skjer, og at de skjer spesielt mye i russetiden. At man sjenker en jente og har sex med henne er greit, men det skjer for ofte at folk ikke vet hvor grensa går, og at man plutselig ender opp døddrukken og naken uten peiling på hva som har skjedd. Hvis noen har hatt sex med noen i en slik tilstand er det voldtekt. Problemet her er at disse sangene sier at det er greit å sjenke folk dritings så de vil ha sex med deg. Ikke at de oppfordrer til å gjøre det. Det er en grunn til at det skjer så mange voldtekter i russetiden. Russesangene er ikke grunnen, men de bygger oppunder den; nei betyr nei, og et ja som kommer når du ikke en gang klarer å uttale det er ikke et ja. Om noen har sagt nei gir du dem ikke mer alkohol, du finner deg noen andre. Om noen sover har du ikke sex med dem. Så enkelt er det.

    4. Problemet er at disse sangene oppfordrer til større seksualisering av russetiden, noe som absolutt ikke er en fordel for noen. Disse sangene skaper et urealistisk bilde av hvordan russejenter liksom skal være, og for noen er dette sikkert helt greit, men det er i seg selv en svært dårlig holdning å ha. Når man blander slike store mengder alkohol, slik musikk og massevis av russ? da skjer det «dumme» ting. Selvsagt er det ikke greit at noen som helst, jenter eller gutter, utsettes for overgrep i russetiden, og det skal være lov å kritisere de medvirkende faktorene. Det sier jo seg selv at denne musikken i alle fall ikke bidrar til å finne noen løsning på problemet. Glorifisering av slike billige og direkte pornografiske sanger er uansett noe folk burde se ned på, og jeg er glad for at dette er kommet opp til debatt.
      Og greit nok, sangene sier ikke «VOLDTA NOEN!», men det var heller aldri poenget. Poenget er at noen blir utsatt for overgrep, altså en svært traumatisk opplevelse. Så unnskyld meg, men jeg føler det er vulgært at du sitter her og beskytter noen som tydeligvis ser så ned på ditt kjønn, som om kvinner bare er sexleker og ikke noe annet, og synes det er helt greit å bli ansett som et slags objekt. Slike holdninger bidrar til at «dumme» ting skjer.

    5. Jeg synes ikke du ser bildet stort nok her, for det er ikke bare voldekt det er snakk om – det er snakk om hvordan man vil samfunnet skal være, synet på oss jenter. Jenter blir ALLTID fremstilt som objekt i disse sangene, aldri som subjekt – selv av JENTERUSSEN! Hvorfor lager ikke jenterussen sanger om at de skal stikke fittefjellet sitt så hardt oppi gapet på pølsa at han aldri får sett dagslys? haha, DET er en sang jeg hadde likt å høre xP
      Nei, men fra spøk til alvor, at jenter konstant blir objektivisert er noe som irriterer meg, og vitner om en usunn samfunnsutvikling.. jenter skal ikke bare være de som “blir beseiret” de som blir “unyttet for guttas glede” – for JA – det er det som implisitt ligger bak de tekstene der..
      Det er ikke snakk om sangene oppmuntrer til voldtekt, det gjør de ikke.. MEN dersom synet på jenter som skittne horer florerer overalt – kan du da benekte at det i hvertfall BIDRAR til et nedslående og usunt syn på det kvinnelige kjønn?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg